Ditmaal een tip die niet 1 tip is maar 2 kleintjes, en wel de volgenden: Zoals ondertussen waarschijnlijk iedereen wel duidelijk is, heeft Microsoft Office XP uitgebracht, hierbij een kleine uitleg over wat u er nu echt van moet verwachten. De tweede tip gaat over het nemen van een eigen domein naam, op internet wel te verstaan. Als u hier iets aan wilt doen, voor u zelf of voor uw bedrijf, dan hebben wij hier misschien een paar handige tips voor u.
Microsoft Office XP In juni heeft Microsoft Office XP met veel tam-tam en beloftes gelanceerd. De beloftes waren geweldig, kreten als: Doe meer in minder tijd of Werken wordt net zo leuk als vakantie waren niet van de lucht. Maar wat betekent Office XP nu echt? Hierbij een korte uitleg over de strategie van Microsoft en de geneugten voor de klant. Het Office pakket bestaat al vrij lang, onder Windows 3.11 werden Word en Excel al uitgebracht en vanaf versie Office 95 (ook wel bekend als Office 7) werden deze pakketten met enkele andere stukken software uitgebracht als office pakket. De opvolgers Office 97 en Office 2K beloofden ook al meer gemak voor de gebruiker en leuker werken. Maar de grootste verschillen met hun voorgangers waren toch echt de bugfixes (bugfix: repareren van een fout in software) en de extreem groeiende vraag naar harde schijfruimte. Een vergelijk: Office 95 (verkocht als Office 7) was nog ongeveer 200 a 300 MB groot voor een complete installatie. Office 2K (MS Office 2000) daarentegen vroeg al meer dan 600 MB schijfruimte! En afgezien van de bugfixes waren er inderdaad wel een paar functies die het gebruik iets gemakkelijker maakten, maar die eenvoud werd vooral geboden in wizards (stap voor stap hulpjes, waarbij u steeds 1 vraag tegelijk krijgt). Het probleem hiervan is meteen dat mensen die veel met office werkten meer gehinderd dan geholpen werden door deze beestjes en ze dan ook al snel uitschakelden. En dan is er nu dus Office XP (Experience..) Deze release is erg snel na Office 2K gekomen (ongeveer 1 jaar), wat dan meteen de vraag doet rijzen: was Office 2K dan zo slecht? Nee, maar wel voor Microsoft, het probleem is namelijk het volgende: Om nieuwe office pakketten te kunnen blijven verkopen zorgde Microsoft er in eerste instantie voor dat het pakket wel compatible was met documenten gemaakt in een ouder office pakket, maar documenten gemaakt in het nieuwe pakket konden niet met een ouder pakket geopend worden, hierdoor werd de klant min of meer gedwongen steeds maar een nieuw pakket aan te schaffen. Helaas voor Microsoft wilden een boel klanten dit niet meer en dreigden dezen dan maar geen nieuw office pakket aan te schaffen, dus vanaf Office 97 zijn de documenten gemaakt op welk office pakket van Microsoft daarna ook gemaakt, leesbaar. Hierdoor was Microsoft dus gedwongen om een andere strategie te zoeken waarmee ze mensen konden overhalen om steeds maar weer een nieuwe Office te kopen... De oplossing zit in XP: XP heeft namelijk een abonnements-systeem. Dit houdt in dat het Office pakket slechts een bepaalde tijd te gebruiken is, voor het dienst weigert. De enige oplossing dan is... een nieuw abonnement aanschaffen! Hierdoor is Microsoft dus verzekerd van een inkomstenstroom. En dan nu ons advies: NIET DOEN!!! Als u echt een Office pakket van Microsoft wilt, schaf dan NU Office 2000 aan (ja, het is nog te krijgen), dan hoeft u tenminste geen jaarlijkse donaties aan Microsoft te doen. En als u gewoon een ander Office pakket ook prima vindt, kijk dan eens bij de concurrenten: Corel, Lotus en Sun hebben uitstekende pakketten te koop zonder dit vreemde systeem. Corel levert Corel Office met Wordperfect als tekstverwerker: www.corel.com Lotus levert Lotus Smart Suite dat vooral goed is als u vaak met meerdere mensen tegelijk aan iets werkt: www.lotus.com En Sun levert StarOffice . Startoffice is volledig gratis en is beschikbaar voor vrijwel alle besturingssystemen en denk niet dat gratis betekent dat het slecht is! www.sun.com. Wilt u meer weten over Office oplossingen? Bel of mail ons! Het e-mail adres moge duidelijk zijn: info@passys.nl
Deel 2 van tip 6 Zelf een domein beheren U hebt al lang een eigen bedrijf, maar nog geen domein op internet? Of u wilt gewoon een domein voor uzelf om een familiedagboek op bij te houden? Dan hierbij wat handige tips. Om te beginnen het domein op eigennaam: Voor een eigen naam geldt in Nederland dat u dar een cijfercombinatie aan toe moet voegen, wil u een domein claimen, dus als uw achternaam "Passys" is zou dat iets van www.passys123.nl betekenen. Maar dit hoeft geen probleem meer te zijn; veel domein-providers bieden u aan om gewoon onder uw eigen naam, dus zonder cijfers, een domein te kiezen. Er zit echter wel een addertje onder het gras: omdat alleen bedrijven en naam zonder cijfers kunnen kiezen, zal het domein wel op naam van uw provider worden gesteld. De prijzen kunnen nogal variëren en als u uw domein alleen wilt gebruiken voor familie is het misschien een net zo goed idee om gebruik te maken van de ruimte voor een eigen pagina die uw inbel-provider voor u gereserveerd heeft, dit heeft als grootste nadeel dat uw pagina-naam wat lastiger is, bijvoorbeeld: www.wish.net/~ikke . Als u hier meer over wilt weten, neem dan contact met uw inbel-provider op. Voor bedrijven werkt het verhaal toch iets anders; allereerst kunnen die in principe bij iedere provider terecht, maar ze mogen geen gebruik maken van de mogelijkheden van de gratis ruimte bij een gratis inbel-account, zoals particulieren wel mogen. Met andere woorden: als u een bedrijf heeft moet u ALTIJD betalen. De tarieven hiervoor variëren nogal, voor een standaard pagina bij een provider (dit houdt in 5 MB ruimte en een e-mail adres) betaalt u ongeveer F120,- Maar shop voor u koopt! De tarieven kunnen ontzettend variëren. Een bijkomend probleem is de inhoud van uw domein, deze zult u moeten vullen met informatie over uw bedrijf. U kunt er in principe op zetten wat u wilt, de vraag is alleen hoe gaat u dat doen? Als u zelf niet handig bent hiermee, dan zou u gebruik kunnen maken van een programma als Microsoft Frontpage. Helaas zijn de resultaten hiervan vaak niet om over naar huis te schrijven. Dus, als u het echt goed wilt doen zult u een ander moeten inschakelen. Misschien dat handige neefje, maar vraag u dan wel van tevoren af of hij u ook kan bieden wat u hebben wilt. Misschien is een professionele web-designer dan een betere optie; hoewel er ook tussen deze mensen veel verschillen zit, kunt u ze vaak wel beoordelen aan het werk dat ze al gemaakt hebben, vraag daar dus altijd naar. En als u een professional in de arm neemt, reken er dan op dat het maken van uw pagina ongeveer F 100,- per bladzijde zal kosten en, als u weet dat de gemiddelde internet-pagina bestaat uit ongeveer 10 bladzijden (dit is een kleine pagina), dan weet u dus dat het laten maken van een internet-pagina u ongeveer F 1000,- zal kosten. Let wel dat al deze getallen gaan over kleine pagina's en websites waaraan weinig eisen worden gesteld. Op het moment dat u gebruik wilt gaan maken van pagina's die geïndexeerd zijn via een database (bijvoorbeeld cgi, php shtml xml etc.), dan moet de domein-beheerder servers hebben die dit ondersteunen en daarom vragen domein-beheerders hier meer voor dan voor een standaard pagina. Als laatste wil ik toch nog even de mogelijkheid aanstippen om uw eigen pagina te beheren. De voordelen hiervan zijn de kosten, u hoeft namelijk alleen maar uw domein te laten registeren bij een provider (hij koppelt uw domein naam aan uw server), en de mogelijkheid om gebruik te maken van diensten die anders veel duurder zouden zijn, zoals meer e-mail adressen, een eigen ftp-site, internetpagina's op database-formaat (cgi, php, xml, shtml). Het grote nadeel hiervan is echter dat u een vaste aansluiting moet hebben, maar aangezien ASDL (MX-stream van KPN-telecom) en kabel-internet snel groeien, hoeft ook dat geen probleem te zijn. Als u zelf uw pagina's gaat beheren, dan zullen de kosten hiervoor liggen tussen de F35,- en F75,- per domein per jaar. Wilt u meer informatie? Mail ons! info@passys.nl