Internet is een uitstekende
bron voor allerlei informatie. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel
een website aan gewijd. Helaas is internet juist door deze veelheid van informatie
uit veel verschillende bronnen ook zeer onoverzichtelijk. Bovendien is het niet
altijd duidelijk wie deze informatie verschaft en wat hij/ zij er zelf mee wil
bereiken. Om op internet toch de juiste informatie te pakken te krijgen zijn
zoekmachines onontbeerlijk. Immers, wie weet er nu van het bestaan van een site
als je niet eens weet hoe die heet? De tip voor webmasters is dus: zorg dat
de site opgenomen wordt in zo veel mogelijk zoekmachines en, als het mogelijk
is, op gerelateerde sites. Hierdoor komen de mensen iets nodig hebben dat uw
site te vinden is, daar ook daadwerkelijk terecht komen.
Maar dan nu het zoeken. Zelfs als u en beetje thuis bent op internet en weet
wat een zoekmachine (ook wel search engine genoemd) is, dan bent
u er nog lang niet. Hoe moet u de antwoorden op uw vraag interpreteren?
Om te beginnen moet u zelf heel goed weten waar u naar zoekt. Als u bijvoorbeeld
op zoek bent naar een nieuwe auto kunt u zoeken op de term auto,
de kans is echter groot dat u enkele honderdduizenden hits (=antwoorden) krijgt.
Dan weet u natuurlijk nog niet veel meer. Deze zoekopdracht is op een paar manieren
te specificeren: U kunt allereerst natuurlijk aangeven of u een nieuwe of tweedehands
auto zoekt. Dat beperkt het aantal antwoorden nog verder. En u kunt natuurlijk
ook het merk of zelfs het type van de door u gezochte auto aangeven. Als u al
deze eisen combineert in een zoekopdracht en dus zoekt op: 'Fiat+Croma+tweedehands'
in plaats van op 'auto', en deze zoekopdracht ook nog eens beperkt tot Nederland
(en eventueel tot de laatste 3 maanden), dan krijgt u een aantal hits waar zeker
iets bijzit waar u iets aan heeft. Het is dus van belang dat u zelf weet waar
u naar zoekt. Zolang u dat nog niet weet, kunt u zoekmachines gebruiken om via
algemene aanvragen (zoals zoeken op het begrip 'auto') meer informatie inwinnen
over het geheel en daaruit destilleren wat u wel en niet interessant vindt.
Een bijkomend probleem (of misschien wel een vereenvoudiging) is het feit dat
er verschillende typen zoekmachines bestaan. Er bestaan algemene zoekmachines
zoals Google, die op een
aanvraag het hele internet afspeuren naar de door u opgegeven term. En er zijn
zoekmachines die werken op basis van categorieën, zoals
Yahoo.
Deze zoekmachines hun resultaten op een totaal verschillende manier. Hieronder
een voorbeeld van de resultaten die ze geven op zoekopdrachten. Maar eerst nog
iets meer over zoekopdrachten: Zoals al eerder aangegeven kunt u gewoon de term
waarop u wilt zoeken ingeven bij een zoekmachine, maar u kunt meer. Als u bijvoorbeeld
een BMW motorfiets zoekt, dan kunt u dat op meerdere manieren opgeven: 'BMW
motor', deze opdracht geef alle pagina's weer waarin de term BMW voorkomt, maar
OOK alle pagina's met het woord motor.
'BMW+motor', deze opdracht geeft alle pagina's weer die ZOWEL de term BMW als
de term motor bevatten. ' BMW motor ', geeft alle pagina's weer
die BMW motor als gehele term bevatten. Het moge duidelijk zijn dat de opdracht
steeds specifieker is geworden en dat de zoekmachine dan ook steeds minder resultaten
weergaf, maar dat de resultaten die weergegeven werden steeds verder beantwoordden
aan uw vraag. Specifiek voor Google gelden nog enkele trucs: u kunt aangeven
dat u alleen pagina's in het Nederlands wilt krijgen als resultaat, maar u kunt
via de optie geavanceerd zoeken ook aangeven dat u bijvoorbeeld
alleen alle sites met het achtervoegsel .nl of .com
wilt bekijken. Bovendien kunt u aangeven hoe oud de resultaten mogen zijn.
Het andere type zoekmachine, de categorische, geeft bij dezelfde opdrachten
als gegeven aan Google steeds een categorie of een aantal categorieën weer.
Ook hier geldt dat hoe specifieker de vraag, hoe gerichter het antwoord. Hieronder
een overzicht van de resultaten van respectievelijk Google en Yahoo op verschillende
zoektermen. Let er op dat u niet per se evenveel resultaten hoeft te verkrijgen,
het gaat hier om een algemeen beeld:
Google, gezocht naar 'auto'.
Resultaten 1 - 10 van circa 620,000. Zoekbewerking duurde 0.08 seconden.
zoeken in pagina's in het Nederlands:
Pagina's in het Nederlands doorzocht voor auto.
Resultaten 1 - 10 van circa 238,000. Zoekbewerking duurde 0.08 seconden
zoeken in pagina's van de afgelopen 3 maanden in het Nederlands met als achtervoegsel .nl:
Pagina's in het Nederlands doorzocht van de de voorbije
3 maanden voor auto site:.nl
Resultaten 1 - 10 van circa 109,000. Zoekbewerking duurde 0.17 seconden.
zoeken kan ook op meer dan 1 term
bijvoorbeeld: bmw motor
Op het web gezocht naar 'bmw motor':
Resultaten 1 - 10 van circa 398,000. Zoekbewerking duurde 0.11 seconden.
dit kan ook zo: 'bmw+motor':
op het web gezocht naar bmw+motor.
Resultaten 1 - 10 van circa 398,000. Zoekbewerking
of zo: ' "bmw motor" ':
Op het web gezocht naar "bmw motor".
Resultaten 1 - 10 van circa 3,950. Zoekbewerking duurde 0.14 seconden
Bij Yahoo werkt het als volgt:
bij 'auto':
Category Matches
1 - 3 of 111 | Next 20 >
Recreation > Automotive
Shopping and Services > Automotive
Sports > Auto Racing
List "auto" results by location
Web Site Matches
1 - 20 of 7769 | Next 20 >
ook hier kan je via "geavanceerd" je beperken
tot een termijn:
(bijvoorbeeld 1 maand):
Category
Matches
1 - 3 of 7 | Next 4 >
Hawaii > Recreation and Sports > Auto
Racing - 02/05/2002
NHRA > K&N Filters Winternationals -
02/03/2002
Vans > Makes and Models - 02/05/2002
List "auto" results by location
Web Site Matches
1 - 20 of 394 | Next 20 >
je kunt echter niet filteren op site type (.com of .nl),
zo werkt dit type search engine niet, deze werkt met categorieën.
nu zoeken we weer op 'bmw motor':
Category Matches
1 - 2 of 2
Motorcycles > BMW
Motorcycle Dealers > BMW
List "bmw motor" results by location
Web Site Matches
1 - 20 of 183 | Next 20 >
of op 'bmw+motor':
Category Matches
1 - 2 of 2
Motorcycles > BMW
Motorcycle Dealers > BMW
List "bmw+motor" results by location
Web Site Matches
1 - 20 of 183 | Next 20 >
en ' "bmw motor" ':
Web Site Matches
1 - 1 of 1 | Web Page Matches >
1.BMW Motor Madness - includes pictures, stats, and articles.
http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/4455/bmw.htm
More sites about: Automotive > BMW
1-1 of 1 | Web Page Matches >
Search Books!
slechts 1 hit...
Hoe moet u nu aan een link
zien of die interessant is voor u? Daarvoor moet u naar een paar dingen kijken,
allereerst: wordt hetgeen dat u zoekt al genoemd in de titel van de gevonden
pagina? Zo ja, dan heeft u daar waarschijnlijk een link waar u wat aan heeft.
Wat is het adres van de site? Als u zoekt op BMW motor en u vindt
een site met deze inhoud, maar deze heeft het adres www.buitenboordmotoren.nl
dan is dat waarschijnlijk niet wat u zoekt... Is het adres van de site die de
hit genereert echter www.coosmotoren.nl (let op!!! dit zijn fictieve
domein, ik weet dus niet of ze bestaan...), dan heeft u inderdaad een link waar
u wel eens wat aan kan hebben. Kijk op dezelfde manier naar de korte omschrijving
die gegeven wordt van de hit, aangezien ook hieraan vaak al te zien is of de
link bruikbaar is of niet.
Een laatste gegeven om op te letten: als u op zoek bent naar bijvoorbeeld de
mening van een of andere milieuactivist over genetisch gemanipuleerde gewassen,
dan heeft u meer kans deze te vinden op een niet-commercieel domein dan op een
commercieel domein. Dus, als u het achtervoegsel .com tegenkomt, dan is dat
waarschijnlijk geen zinvolle link, maar als u het achtervoegsel .org tegenkomt,
dan heeft u al meer kans. Een klein bijkomend punt: een domein is over het algemeen
van een grotere organisatie of van een groter bedrijf, sub-pagina's zijn degenen
die van prive-personen of kleine bewegingen zijn. De informatie op de pagina
is daar dus ook aan gerelateerd, met waarschijnlijk betrouwbaardere bronnen
op de domeinen dan op de sub-pagina's.
Welke zoekmachine voor u de beste is, is natuurlijk vooral een kwestie van smaak,
maar als u bijvoorbeeld al een beeld hebt van wat er gerelateerd is aan hetgeen
wat u zoekt, is een gecategoriseerde zoekmachine natuurlijk een uitkomst. Als
u daarentegen totaal niet weet wat er gerelateerd is aan wat u zoekt, dan is
het veel slimmer om een algemene zoekmachine te gebruiken. En als u al vrij
veel weet over hetgeen wat u zoekt, dan is het misschien slim om een gespecialiseerde
zoekmachine te gebruiken die gemaakt is voor het gebied waarin u zoekt (denk
hierbij aan zoekmachines in bibliotheken, auto- of botenbanken etc.). Veel succes
bij het zoeken!